Friday, November 5, 2010

Jangan makan buah orange/limau!

Assalamualaikum dan salam Pharmania semua.
Apa khabar?Semoga sentiasa sihat.Jaga kesihatan di musim2 hujan ni.Almaklumlah,suasana yang diselubungi kesejukan la katakan.he3



Ok,anda sudah baca tajuk entry kali ini?Belum baca?
Saya minta baca betul2.Ini paksaan.he3 Kenapa ya? Anda terfikir bukan?

Haa... Saya sebut sekali lagi,Jangan Makan Buah Orange! Opss,jangan risau..untuk orang yang nak makan ubat sahaja.Ya,betul tu.Jika anda nak makan ubat,apa jenis ubat sekalipun.Jangan makan buah Orange.Buah Orange akan 'mengacau' kesan ubat yang dimakan itu.

Agak blur bukan? Baiklah,saya terangkan sedikit.Dalam perut kita ada gastric acid untuk mencerna makanan yang kita makan,begitu juga ubat.Jadi,oleh kerana buah Orange bersifat acid,maka ia akan menguatkan kuasa pemusnah gastric acid tersebut.Jadi,penyerapan ubat ke dalam badan kita akan terganggu.Begitulah lebih kurang penerangannya.

Nah,tidakkah sia2 sahaja kita makan ubat tapi tidak mendapat kesan yang diingini bukan?Jadi,elakkan mengambil buah orange @ jus orange kerana ia akan mengurangkan kesan ubat.




Hermm..terpikir nak makan buah Orange pula bila berceloteh ni.Boleh je nak makan jika ketika ini kita tidak mengambil ubat.he3 Jadi jangan risau ya.Saya cakap jangan makan buah orange untuk orang yang makan ubat sahaja.:)

Semoga kita berjumpa lagi di lain entry.Teruskan melawat blog ini.
wasalam.

2 comments: